woensdag 22 juli 2015

How to take perfect notes

Back to school
Bron: Weheartit.com

Er zijn mensen die nooit aantekeningen nemen tijdens de les en nog steeds een voldoende weten te halen voor het tentamen/examen. Ik ben niet één van die mensen. Sterker nog, ik ben het totaal tegenovergestelde van dit soort mensen. Het liefste zou ik alles wat de docent verteld letterlijk opschrijven in mijn notitieboek, zodat ik zeker weet dat ik alle informatie heb. Helaas kan dat niet qua tijd (docenten praten over het algemeen heel snel), dus moet ik genoegen nemen met zoveel mogelijk. Ik leer namelijk voornamelijk via mijn aantekeningen voor mijn tentamens. Natuurlijk leer ik gewoon de informatie uit mijn studieboeken, maar ik heb over de jaren geleerd dat je er over het algemeen van uit kunt gaan dat de onderwerpen die de docent in de les heeft behandeld en die dus in je aantekeningen zullen staan, terugkomen op de toets. Dit betekent echter wel dat mijn aantekeningen ontzettend belangrijk zijn en nagenoeg perfect moeten zijn. Om ook mijn steentje bij te dragen aan het beginnende back-to-school-seizoen, deel ik mijn top 3 tips om je aantekeningen te optimaliseren.

Tip 1
Nog voordat de docent een PowerPoint opent en met zijn/haar  verhaal begint, moet jij al klaar zitten met je notitieblok en pen. Bovenaan de pagina aan de linkerkant zet je de naam van het vak, rechts de datum waarop je de aantekeningen maakt. Dit maakt het achteraf een stuk gemakkelijker voor je om een vraag te stellen als je er tijdens het leren achterkomt dat je iets niet snapt. Ook is het een stuk makkelijker om onderwerpen terug te vinden om te te gebruiken bij het maken van opdrachten of als één van je klasgenoten om specifieke aantekeningen vraagt, als ze bijvoorbeeld ziek zijn geweest.

Tip 2
Weet je van jezelf dat je een slordig handschrift krijgt als je veel tekst in een korte tijd moet noteren? Maak je dan tijdens de les niet druk en schrijf gewoon alles op, hoe slordig het er ook uitziet. Als je thuiskomt,  moet je de gemaakte aantekeningen nog wel even netjes overnemen, zodat het allemaal weer een stuk overzichtelijker wordt. Heb je nou echt geen goed handschrift of heb je moeite met leren dmv handgeschreven tekst, kun je natuurlijk de aantekeningen ook gewoon uittypen in Word en daarna uitprinten. Dit ziet er ook nog eens heel professioneel uit! Als je dan toch met je aantekeningen voor je neus zit, kun je gelijk verder met de volgende tip.

Tip 3
KLEURCODEREN! Highlighters zijn niet alleen te gebruiken in tekstboeken of op geprinte samenvattingen, het is ook een geweldig hulpmiddel om je aantekeningen overzichtelijker te maken. Dit zijn de kleuren die ik voor vrijwel iedere les gebruik:

roze = titels
oranje = jaartallen en belangrijke data
geel = mogelijke toetsvragen
groen = belangrijke namen
blauw = begrippen

En dat waren al mijn tips alweer! Heb jij nog tips of opmerkingen, laat ze dan achter in de comments!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten