dinsdag 6 oktober 2015

How to: bullet journal

 http://itsjustcleoh.tumblr.com/post/126744958750/081515-803-am-finished-another-spread-of-my
I'm addicted to planning and I'm proud of it! Over de laatste paar weken ben ik me meer gaan verdiepen in verschillende manieren om te plannen en oh boy, er ging een wereld voor me open. Ik dacht altijd dat ik mijn planning wel goed bijhield met mijn schoolagenda en een maandoverzicht, maar hoe meer filmpjes ik bekeek en hoe meer blogposts ik las, des te meer ik het gevoel kreeg dat ik zoveel meer kon doen om mijn leven op orde te krijgen. Eén van de plan opties die mij erg aansprak, was een zogenaamde 'bullet journal'. Een bullet journal zit een beetje tussen een agenda en een to-do lijstje in en als je het helemaal fancy wilt maken, kun je er zelfs nog een dagboek aan toe voegen! Perfect dus voor iemand zoals ik, die niet kan functioneren zonder alles vooraf gepland te hebben. In deze post zal ik stapsgewijs uitleggen hoe jij ook een bullet journal kunt beginnen. 

Benodigdheden
  • een notitieboek (het liefst met een harde kaft)
  • een pen (ik raad zwart aan, een gewone balpen 
  • highlighters of gekleurde stiften
Stap 1
Het eerste wat je moet doen in je notitieboek is de pagina's nummeren. Het is het beste om dat recht onderin te doen. Dit hoeft helemaal niets speciaals te zijn, simpele getallen in pen zijn meer dan voldoende. 

Stap 2
Op de pagina die je heb genummerd met een 1 schrijf je bovenaan in het midden van het blad in opvallende letters INHOUD. Als je jouw eigen handschrift niet mooi vind, kun je altijd het woord typen in een mooi lettertype in Word en printen, knippen en opplakken, maar ik vind het zelf heel leuk om verschillende letters te tekenen, dus dat is wat ik doe in mijn bullet journal. Onder 'inhoud' zet je de maand waarin je begint met je bullet journal. Daarachter zet de pagina waarop jouw eerste maand begint, in dit geval pagina 2. Iedere keer als je aan een nieuwe maand begint in je bullet journal, schrijf je hier de maand en het paginanummer op. Zo kun je alles wat je hebt gedaan naderhand gemakkelijk weer terugvinden. Ook als je tussen de maanden door bijvoorbeeld lijstjes of aantekeningen maakt, schrijf je de titel hier op samen met het paginanummer.

Stap 3
Stap 3 is de laatste stap die ik je vandaag ga uitleggen. Hierna kun je aan de slag gaan met jouw zelfgemaakte bullet journal! Dit is eigenlijk de stap waar het allemaal om draait, alle andere stappen zijn voorbereiding voor deze stap. Nu ga je namelijk echt beginnen met het opschrijven van alle dingen die voor jou deze week van belang zijn. Je begint met de dag en datum bovenaan de pagina. En dan komt het belangrijkste: het opschrijven van alle taken!

En dat is hoe je op een simpele manier een bullet journal begint! Je kunt jouw journal natuurlijk helemaal indelen zoals jij het wilt, zo kun je ook kleine stukjes opschrijven over je dag of iets wat je is opgevallen zoals je zou doen in een dagboek, maar dit is de beginversie! Versie 1.0 zogezegd! Nu is het aan jou om ermee te doen wat je wilt!

Mocht je deze vorm van plannen uitproberen of heb je nog tips om mijn bullet journal te verbeteren, laat ze dan achter in de reacties of tweet ze naar me @booksbowsbutton! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten