dinsdag 13 oktober 2015

Victoria Sponge Cake Recipe

Mijn nichtje was een poosje geleden jarig en omdat ze weet hoeveel ik van bakken houd, had ze aan me gevraagd of ik een taart voor haar wilde bakken en natuurlijk zei ik ja! Samen kwamen we tot de conclusie dat een Victoria Sponge Cake wel een goed idee was en aangezien het naar mijn idee vrij goed gelukt was, deel ik vandaag met jullie het recept!

Ingrediënten
- drie grote eieren
- Nu is er een belangrijk punt. Je moet de eieren namelijk wegen en zoveel zelfrijzend bakmeel, suiker en boter heb je nodig. Voor mij was het gewicht van de eieren in de schaal 196 gram, dus heb ik ook dat gewicht gebruikt voor de andere ingrediënten.
- 1 tl bakpoeder
- een snufje zout
- 1 tl vanille extract (NIET aroma!)
- 2 tl melk
- banketbakkersroom
- poedersuiker
- aardbeien

Hoe maak ik het? 
  1. Mix de boter en de suiker met een elektrische mixer net zolang totdat het een glad mengsel is. Je kunt dit in principe ook met een garde doen, maar geloof me: dat is niet aan te raden, tenzij je freaking PopEye bent!
  2. Mix nu één voor één de eieren door het mengsel. Zorg ervoor dat je pas een nieuw ei toevoegt als de vorige er volledig doorheen gemengd is.
  3. Voeg nu in één keer het bakmeel, het bakpoeder, zout en vanille extract toe en mix totdat het een glad mengsel is.
  4. Giet nu de twee theelepels melk bij je mengsel om het wat losser te maken, zodat het lekker luchtig wordt.
  5. Nu kun je je cake bakken voor 25-35 minuten (afhankelijk van je oven) op 170 graden Celsius. Prik een satéprikker in het dikste deel van de cake om te checken of het gaar is. Als de prikker er schoon uitkomt, is je cake gaar!
  6. Laat de cake minstens een uur koelen, voordat je de cake doormidden snijdt. Ik was bang dat de cake te dun zou zijn als ik hem doormidden zou snijden, heb ik een tweede cake gebakken. Iets meer werk, maar wel handig in noodgevallen. Uiteindelijk was mijn cake veel te dik om gewoon te kunnen eten, dus ik raad je echt aan om gewoon één cake te bakken en die door te snijden.
  7. Het einde is in zicht! Woohoo! Nu smeer je een (behoorlijk dikke) laag banketbakkersroom tussen de twee helften van de cake.
  8. Snijd de aardbeien in plakjes en leg ze voorzichtig op de room. Plaats nu de tweede cake laag op de aardbeien om de taart te vormen.
  9. Strooi een dun laagje poedersuiker over de bovenkant van de taart en je bent klaar! Cake complete!
En dat was het hele recept! Makkelijk toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten