zondag 15 februari 2015

Book review: "Anna and the French kiss" by Stephanie Perkins

Aangezien ik vorige week een horror verhaal reviewde, heb ik deze keer een wat vrolijker boek uitgekozen: 'Anna and the French kiss' geschreven door Stephanie Perkins. Ik ben zelf een enorme fan van deze serie en ik ben absoluut niet de enige. Overal op internet (lees: booktube) wordt over deze serie - en dan vooral dit boek - geravet. En om een goede reden!

Plot
Anna is blij met haar oude vertrouwde leventje in Atlanta. She heeft een leuke baan, een geweldig bff en een crush die misschien wel wat meer wordt. Alles valt in duigen als Anna's vader besluit haar naar Parijs te sturen om daar haar eindexamenjaar af te maken. Ze zal daar wonen in een kostschool en zal helemaal overnieuw moeten beginnen. Ze is woedend op haar vader, op haar vriendin, op haar crush, op iedereen die haar zomaar heeft laten vertrekken... Totdat ze de half Engelse - half Franse Amerikaan Etiénne St. Clair ontmoet. Hij is alles waar ze nooit van heeft durven dromen, er is alleen één klein probleempje. Hij heeft een bloedmooie, Franse, kunstzinnige, oudere vriendin, die absoluut niet blij is met de vriendschap die opbloeit tussen St. Clair en Anna.

Oordeel
Dit is zo'n boek dat eigenlijk alleen maar positieve punten heeft. Als ik echt een minpunt zou moeten noemen, is het dat de crush van Anna (Toph) zo'n ontzettende zak is, maar dit draagt allemaal weer bij aan het verloop van het verhaal, dus maakt het niet uit. Het is een lieflijk verhaal, niet voor mensen die niet van zoetsappige verhalen houden. Wat ik erg leuk vond aan het verhaal was dat Anna film reviews schrijft (iets wat ik zelf ook wel eens op mijn blog plaats). De hoofdpersonen, Anna & St. Clair, waren diep genoeg om het interessant te maken, maar niet overdreven beschreven. Ze hadden flaws en dat maakt het leuk, tieners zijn niet perfect. De bijpersonages zijn briljant geschreven, zij hebben namelijk een eigen verhaal (lees: leven) buiten Anna om en dat zie je niet vaak. Meestal hebben de bijpersonages als enige rol dat ze de hoofdpersoon ondersteunen en als ze die taak hebben volbracht, lees je niets meer over ze. In dit geval is er sprake van het tegenovergestelde. Er zijn zelfs bijpersonages die hun eigen boek hebben (Lola and the boy next door en Isla and the happily ever after)! Ik vond het contrast tussen Anna's leven in Parijs en thuis in Atlanta leuk om te lezen, je merkte echt dat ze groeide en meer uit haar schulp kwam in Parijs. Etiénne mag dan misschien wat langzaam zijn en er zullen momenten zijn dat je tegen hem wilt schreeuwen: "Just freaking go for it!", maar het einde maakt het dan weer helemaal goed.

Rating: ***** (Dit is mijn nummer twee all time favorite contemporary YA boek, Lola and the boy next door is nummer één!)

Geen opmerkingen: