woensdag 31 december 2014

To drink or not to drink


Het nieuwe jaar brengt de tijd voor goede voornemens met zich mee. Het nummer 1 voornemen? Gezonder eten of zelfs diëten. Voor mij is het minder snoepen en wat meer letten op wat ik eet. Mijn broeken beginnen steeds strakker te zitten en hoeveel ik ook van extra skinny skinny-jeans houd, ik moet wel nog kunnen ademen. Vele mensen delen dit goede voornemen met mij. Maar eerst grijpen ze nog één laatste kans aan om helemaal los te gaan. Oud en nieuw...

Niet alleen op het gebied van eten, maar ook op het gebied van het consumeren van enorme hoeveelheden alcohol. After all, er is niets eleganters dan een stomdronken tiener (of nog erger een ouder) die zwalkend over straat wankelt op kousenvoeten, hoge hakken in haar hand, mascara onder haar ogen, lallend over de ge-wel-di-ge avond die ze net heeft gehad. Een avond die ze zich morgen waarschijnlijk niet meer kan herinneren. En als ze het zich nog wel herinnert, ondanks haar barstende koppijn en constante kokhalsneigingen de volgende ochtend, wil ze het hele voorval waarschijnlijk zo snel mogelijk uit haar geheugen wissen. Te veel gênante momenten. 

Kun je uit mijn kleine tirade opmaken dat ik zelf niet drink? Probably. Mooi zo, want dat is waarom ik deze post schrijf. Ik weet dat het een iets zwaarder onderwerp is dan ik normaal gesproken op mijn blog plaats, maar het is een onderwerp waar ik een duidelijke mening over heb. Ik heb zelf namelijk een aantal hele duidelijke redenen waarom ik niet drink:

1. Heb je ooit een gracieuze drunk gezien? Precies, dat dacht ik al. Ik namelijk ook niet. Mijn enige ervaringen met dronken mensen zijn van verjaardagen, feesten en verhalen van klasgenoten op maandagmorgen. Jongens die in de sloot zijn gefietst, een klasgenoot die door een glazen ruit is gevallen en meiden die met alles flirten dat een hartslag heeft. Ik ben als ik volledig nuchter ben al de minst elegante persoon die ik ooit heb gezien. Ik struikel over mijn eigen voeten, ik val minstens 2 keer per dag van de trap... Kun je je indenken wat een lopend fiasco ik zou zijn als ik gedronken zou hebben? Yikes, ik wil er niet eens aan denken!

2. Ik heb meer dan genoeg mensen gezien die lijden onder de gevolgen van overmatig drankgebruik. No, thank you!

3. Ik kan het ook gezellig hebben zonder volledig wazig te zijn van de alcohol. OMG! Shocker! I know, *gasp*! Op een verjaardag krijg ik gemiddeld vijf keer dezelfde opmerking naar mijn hoofd geslingerd: "Drink ook wat, dat is toch gezellig!" Nee, dat is niet gezellig en al helemaal niet grappig om me te blijven vragen. Ik houd van slimme, sarcastische humor. heb je ooit een straalbezopen persoon een intelligente opmerking horen maken? Het antwoord is nee. Sorry to burst your bubble, sweetie, maar jouw slecht gearticuleerde dubbelzinnige opmerkingen zijn nou eenmaal gewoon niet grappig. En ja, ik weet het. Verder lag iedereen helemaal dubbel van het lachen, maar zij waren net zo dronken als dat jij bent. Ik, met al mijn hersencellen nog volledig intact, zie er de humor niet van in. Ik heb het net zo leuk als ik nuchter ben (wat ik overigens altijd ben, ik drink geen druppel), als jij wanneer je lam bent. Alleen kan ik het de dag erna nog navertellen...


Wat vind jij? Wordt drinken nog steeds als cool gezien of is het eigenlijk nogal lame?



P.S. Dit was alleen maar bedoeld voor de mensen die ieder weekend, het hele weekend dronken doorbrengen en er op maandagochtend over klagen. 's Avonds een vent, 's ochtends een vent, zegt mijn moeder altijd. Af en toe een drankje omdat je het lekker vindt, valt hier natuurlijk helemaal buiten. Daar heb ik helemaal niets tegen. Dit gaat alleen om mensen die drinken om cool te lijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten