dinsdag 12 augustus 2014

Back to school: 10 High School Survival Tips

pretty in pink
De vakantie loopt alweer bijna ten einde en je weet wat dat betekent... terug naar school! Aangezien ik afgelopen jaar mijn VWO-diploma heb gehaald, ga ik op 1 september op een nieuwe school beginnen (InHolland Den Haag). Ik heb mijn middelbare-school-carrière er dus al opzitten, maar dit betekent wel dat ik genoeg tips heb voor mensen die dit jaar op de middelbare school gaan beginnen!

1. Leer altijd voor de opgegeven toetsen, ook al weet je 99,9% zeker dat hij niet doorgaat. Het zal vaak genoeg voorkomen dat je verkeerde info hebt doorgekregen en er 's ochtends ineens achter komt dat de toets stiekem toch gewoon doorgaat! Geloof me, je wilt niet in tien minuten een hele repetitie moeten leren. Dat is simpelweg niet te doen! Hetzelfde geldt voor je huiswerk. Maak altijd je huiswerk, sla niets over. Ook al weet je dat de desbetreffende docent de volgende dag toch niet op school is, maak het toch. Je zult jezelf dankbaar zijn op dagen dat je een enorme berg huiswerk hebt opgekregen, die opdracht hoef je dan alvast niet meer te doen!

2. Over huiswerk gesproken, noteer altijd al je huiswerk. Als de docent het opgeeft, schrijf het direct op en probeer zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Schrijf dus niet simpelweg: Frans opdrachten werkboek. Maar schrijf in plaats daarvan: Frans opdrachten 1 t/m 12, werkboek blz. 53, 54. Dit heeft mij zo erg geholpen om mijn agenda overzichtelijk te houden! Hoe vaak ik geen berichtjes van gestresste klasgenoten heb gehad: "Noëlle, weet jij nog wat het huiswerk was voor wiskunde en Frans?" En omdat ik het altijd op de tweede manier opschreef, wist ik het altijd...

3. Vraag hulp! Ik weet niet hoe vaak ik dit al tegen klasgenoten heb gezegd. Als je iets niet snapt, ga niet zitten wachten totdat een klasgenootje het aan de docent vraagt. Steek je hand op en vraag het zelf! Het hoeft overigens niet per se een docent te zijn waar je het aan vraagt, het kan een ouder zijn, een broer/zus, een bijlesleraar of misschien zelfs klasgenoten, maar stel je vraag! Waarschijnlijk zijn je klasgenoten je nog dankbaar ook, zij snapten het hoogstwaarschijnlijk ook niet, maar durfden de vraag niet te stellen!

4. Probeer niet onnodig afwezig te zijn. In mijn klas was het gelukkig niet een heel groot probleem, maar ik kende wel leerlingen die gewoon niet naar school kwamen als ze geen zin hadden in school. Ik heb ook vaak genoeg gehad dat ik liever een dagje zou skippen, maar dan ben ik toch gegaan. Als je ziek bent, is het natuurlijk een heel ander probleem, dan kun je echt niet, maar als je gewoon gezond bent... Geen excuses, gewoon gaan. Je mist zo veel op een dag dat je niet naar school gaat! Je mist uitleg, nakijkwerk, nieuw huiswerk... Gewoon niet doen!

5. Zorg ervoor dat je een goede band met je docenten hebt, vooral met je mentor! Mochten er problemen ontstaan in je klas is je mentor de beste bondgenoot om te hebben. Je mentor is er niet alleen om een oog te houden op je cijfers, hij/zij is ook een soort vertrouwenspersoon. Als je problemen hebt in je klas (met klasgenoten of andere docenten) kun je dit altijd bij je mentor kwijt. Ik vond het persoonlijk heel fijn om een mentor te hebben om op terug te kunnen vallen als het echt nodig was.

6. Dit is bijna hetzelfde als de vorige tip, maar misschien nog wel veel belangrijker. Zorg ervoor dat je een goede band hebt met de conciërges in je school. Zij kunnen werkelijk alles voor je gedaan krijgen, van paracetamol tot pleisters tot gratis kopietjes... Zo handig! Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is 's ochtends goedemorgen zetten en soms een praatje maken! 

7. Gebruik je tussenuren slim door bijvoorbeeld huiswerk te maken. Ik snap dat het veel aantrekkelijker is om gezellig met vriendinnen te kletsen of lekker op je telefoon te klooien, maar geloof me nou maar, je zult blij zijn dat je deze tijd hebt besteedt aan je huiswerk als je thuiskomt na een lange, vermoeiende schooldag. Alle beetjes helpen!

8. Het beste moment om je huiswerk te maken (buiten je tussenuren natuurlijk) is direct als je thuiskomt. Ik merkte altijd dat als ik eerst iets anders ging doen, dat ik dan 's avonds geen zin (en vaak ook geen tijd) meer had voor mijn huiswerk. Ook merkte ik dat als ik wel direct aan mijn huiswerk begon, ik me de stof veel beter kon herinneren. Het zit dan namelijk nog vers in je geheugen...

9. Neem pauzes als je aan het leren bent. Uit onderzoek is gebleken dat vele uren achter elkaar leren helemaal geen nut heeft, na een bepaalde tijd nemen je hersenen geen nieuwe informatie meer op en heeft het dus geen zin meer om te blijven leren. Wat ik probeerde te doen (en wat ik jou ook aanraadt om te doen) is 30 minuten leren, 5 minuten pauze, 30 minuten leren, 5 minuten pauze etc. In deze 5 minuten mag je alles doen wat je maar wilt, zolang het niets te maken heeft met de stof die je aan het leren bent. Ga even wat te drinken halen, neem een plaspauze, scrol even door Instagram, het maakt allemaal niet uit...

10. Gebruik het Internet! Of het nou youtube, wikipedia, sparknotes of scholieren.com is, alles kan. Zodra je iets niet snapt en je hebt niemand aan wie je je vraag direct kan stellen... The Internet is your friend!

Succes in het nieuwe schooljaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten