zaterdag 25 oktober 2014

How to take perfect notes!

Ik ben groot fan van alles opschrijven wat de leraar zegt tijdens de les, ook al staat het in de powerpointpresentatie die je later kunt downloaden. Ik vind het gewoon fijn om te weten dat ik altijd toegang heb tot mijn eigen aantekeningen zonder afhankelijk te zijn van elektronica. Ook is er uit onderzoek gebleken dat je dingen beter onthoudt als je al een keer hebt opgeschreven. Scheelt weer in leerwerk!

Omdat ik weet dat niet iedereen het maken van aantekeningen helemaal onder de knie hebben, zal ik een paar tips met jullie delen!



Tip 1
Gebruik bullets! Je weet wel, streepjes, puntjes, sterretjes, vinkjes... Alles om je aantekeningen overzichtelijk te houden. Ik gebruik voor ieder nieuw onderdeel weer een nieuw symbool.

Tip 2
Probeer alles te noteren. Het maakt niet uit hoe slordig het eruitziet of hoe slecht je zinnen lopen, zolang het er maar staat. Je kunt altijd als je thuis komt je aantekeningen editen!

Tip 3
Bekijk soms ook de aantekeningen van je klasgenoten. Misschien hebben zij ergens meer informatie over op gepikt en die kun jij dan weer toevoegen aan je eigen aantekeningen. Met deze tip bedoel ik natuurlijk niet dat je zelf geen aantekeningen meer hoeft te maken, dat je ze gewoon van klasgenoten kan kopiëren. Het is enkel en alleen een aanvulling op de aantekeningen die je zelf al tijdens de les hebt gemaakt.

Tip 4
Wees niet bang om aan de leraar te vragen of hij een stukje wil herhalen als je het even gemist hebt. Hij zal het waarschijnlijk met alle liefde doen, het geeft leraren het idee dat de mensen ten minste nog opletten.

Tip 5 
Als je thuiskomt en je aantekeningen nog een keer hebt doorgekeken, dan kan het zijn dat je nog dingen tegenkomt die je niet helemaal snapt. Highlight dit stukje van je aantekeningen, zodat je tijdens de volgende les weet dat je daar nog een vraag over had en dan kun je hem gelijk stellen aan de leraar. Probeer dit te doen voordat de leraar begint aan een nieuwe les, want dan gaan je aantekeningen door elkaar en dat wil je niet hebben.

Tip 6
Geef je aantekeningen een titel en zet er de datum op waarop je de aantekeningen hebt gemaakt. Dit maakt het naderhand zoveel gemakkelijker om iets terug te zoeken. Ook is het fijn voor de leraar als je een vraag stelt dat je de dag kunt noemen waarop hij het heeft gezegd, zodat de leraar zelf in zijn aantekeningen kan terugzoeken waar je het over hebt.

Wat is jouw strategie als het gaat om aantekeningen maken? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten